Intervju: Dr Stribor Marković (I deo) - o nezi kose, opadanju i uljima

Za Stribora Markovića saznala sam čitajući njegove sjajne tekstove na temu prirodne kozmetike koji se zaista ističu u moru copy - paste tekstova na Internetu. I ističu se s razlogom. Stribor je diplomirao farmaciju i medicinsku biohemiju, a posle postdiplomskih studija doktorirao je farmaceutske nauke. Uža specijalnost mu je imunologija i istraživanje lekova koji deluju na imunološki sastav. U francuskoj školi Hippocratus stekao je diplomu fitoaromaterapeuta. Autor je knjige "Fitoaromaterapija" i vrlo cenjen stručnjak na području Hrvatske, i šire. Ako vas zanimaju tekstovi na temu prirodne kozmetike, i to iz ugla nekoga ko je zaista stručan, toplo preporučujem da posetite njegov sajt Plantagea.hr.

U Hrvatskoj je takođe nedavno lansirana linija kozmetike "Dr. Stribor". Kratak pregled i opis proizvoda pogledajte u obaveštenju koje sam objavila ovde.

Velika mi je čast što je Stribor odvojio malo vremena da odgovori na nekoliko pitanja.



Dr sc. STRIBOR MARKOVIĆ,
mag. pharm., fitoaromaterapeut


Kosa.rs: Kada i kako ste odabrali svoju profesiju?

Dr Stribor: Svoju profesiju sam odabrao relativno rano. Nakon inicijalnih razmišljanja da studiram francuski i latinski ili geologiju, u drugom razredu srednje škole odlučio sam se studirati biokemiju i tu sam namjeru ostvario. Ipak, odlučio sam proširiti svoj interes i paralelno diplomirao i farmaciju i to mi se, priznajem, pokazalo kao pun pogodak. Moj interes za fitoterapiju i aromaterapiju razvio se 2001. godine i tada još nisam bio svjestan koliko će se ovo područje otvoriti u mom životu. Tu sam "prizvao" svoje obiteljsko naslijeđe, jer se moja obitelj od 1830. godine bavila cvjećarstvom. Dugo, dugo godina to mi je bio uvijek intenzivni, nazovimo, hobi, uz moje poslove u farmaceutskoj industriji. A vremenom se razvio u interes koji mi sada oduzima cijele dane - ali na moju radost. Štogod da se radi, mora se raditi s ljubavlju.

Kosa.rs: Po čemu je "Dr. Stribor kozmetika" specifična? Imate li omiljeni proizvod iz kolekcije? :)

Dr Stribor: Prvo, vrlo je osobna, i svaki član mojeg tima dao je u tome svoj osobni doprinos, i prije svega ljubav. Drugo, nastala je u direktnom kontaktu s pacijentima i korisnicima gdje smo pratili njihove želje, potrebe i shvatili što je to dobro za kožu. Treće, nismo pretenciozni. Ne brišemo dvadeset godina s lica i čak i u marketingu održavamo razinu dobrog ukusa i tu sam diktatorski strog da takvi i ostanemo. Četvrto: čak i kroz sam marketing promoviramo biljke i našu ljubav prema njima. Peto: educiramo. Mislim da sam jedini formulator kozmetičke linije koji aktivno educira i druge kako ju napraviti, a u samim reklamnim materijalima jedini objašnavamo svaki, ali baš svaki sastojak u kremama. Vjerujem da je takva transparentnost poštena prema ljudima. Šesto: jeftino & kvalitetno. Debelo smo prekršili pravila kozmetičke industrije koliko mora biti omjer cijena sirovina u odnosu na konačnu cijenu proizvoda. I ne kajem se zbog toga. Najviše čestitki dobivamo za - cijenu, a ne samo za kvalitetu. Omiljeni proizvod? Ja sam zaljubljenik u tradicionalnu farmaciju, pa mi je omiljena jednostavna SOS krema s lanolinom, hamamelisom, noćurkom i aoe vera. Neki bi se iznenadili jer je naizgled "priprosta", bez mirisa, ali pravi spas za suhu kožu i kožu sklonu atopiji.



Kosa.rs: Koja su najbolja ulja za negu suve kose?

Dr Stribor: Moja omiljena kombinacija je kombinacija hladno prešanog kokosa i hladno prešanog ulja argana. Recept je jednostavan: pola kokosa, pola argana. Naravno, kako smo svi različiti, neki su zadovoljni kombinacijama u kojima se argan zamijeni makadamijom ili ulje sjemenki maline. Može se koristiti kao pakung, te direktno na ispucale vrhove. Bitno je da sirovina bude što prirodnija: uvijek me naljuti kada susretnem agran koji miriši na sintetski parfem, i to ne baš ugodni.

Kosa.rs: Postoji li ulje ili biljka (tj. neko prirodno rešenje) za kosu koja opada, šta može podstaći rast kose?

Dr Stribor: Naravno, premda ne možemo očekivati čuda. Već zaboravljeno ulje ricinusa je najbolje i beskrajno jeftino rješenje. Utrlja se u vlasište i drži sat vremena, te se potom kosa opere. Kod sezonskih gubitaka kose najbolja je biljka preslica (na srpskom "rastavić", prim. aut), ali iznutra. 3-4 jušne žlice kuhaju se u 8dcl - 1 L vode pet minuta, čaj se malo prohladi, ocijedi i pije tijekom dana. I tako mjesec dana. Iskreno, preslica ne koristi kod tipične muške ćelavosti. U Hrvatskoj često propisujem umjesto ovog čaja i EPS pripravak, 5mL 2x dnevno, no koliko znam on nije dostupan u vašoj zemlji.

Kosa.rs: Možete li nam dati jedan prirodni recept za negu kose?

Dr Stribor: Mislim da sam osnovnu ideju dao kod primjera za negu kose:

- 50g hladno prešanog maslaca kokosa
- 50g hladno prešanog ulja argana

Izmiješati i držati kao "pakung" 30-60 minuta prije pranja kose.

Tko želi biti malo napredan, može u ovu smjesu dodati 2-3 grama (pola žličice) tekućeg lecitina. Lecitin štiti vlas kose i dobra je zamjena za tradicionalne recepte s žumancem jaja.

Svakako bih naglasio korist ispiranja vlasišta čajevima biljaka:

- 1 jušna žlica korijena koprive kuhati 10 minuta u 3 dcl vode, ohladiti, ocijediti, i isprati vlasište kose svaki dan. Korisno kao mjera poticanja rasta kose i to je već svima poznata "bakina" receptura, ali me iskustvo uči da ju ljudi vrlo rijetko primjenjuju, pa je ovo podsjetnik da se ne samo prisjetimo već i napravimo.

Draga mi je receptura i ispiranjem slamom zobi koja pomaže nekim ljudima sa seboroičnim dermatitisom. 1 jušna žlica slame zobi prelije se s 2dcl kipuće vode, ostavi 20 minuta, ocijedi i ispire vlasište svaki dan.

Kosa.rs: Šta je, po vama, najvažnije kada je nega kose u pitanju?

Dr Stribor: Ne silovati i ne biti kompulzivan. To vrijedi posvuda u životu pa tako i u njegi. Pakunzi, kreme, maske, gelovi, sprejevi, regeneratori, šamponi... Pravo je čudo da puno više ljudi nije ćelavo. Osobno volim minimalizam u svemu, probajte koristiti minimum sastojaka i proizvoda. Za osjetljivu kosu i vlasište pametno je izbjeći tenzide (sredstva za pjenjenje) sa sulfatima: natrij lauril suflatom, natrij lauret sulfatom ili natrij paret sulfatom. No, kada krenete tražiti šampon bez tih sastojaka obično budete neugodno iznenađeni.

---------------------------------------------------

Sutra će na blogu biti objavljen nastavak intervjua a u drugom delu čitajte koja je razlika između prirodne i bio kozmetike, koji je Striborov stav o tome i zašto neka ulja koštaju 2 EUR a neka 20 EUR.


7 comments:

  1. Odličan intervju! :D Jako mi je drago pročitati da i sam Stribor preporučuje pakung od kokosa i argana za kosu jer i sama tako koristim :D

    ReplyDelete
  2. Fantastično - dobra pitanja, koncizni, konkretni odgovori i saveti od strane stručnjaka, bez senzacionalizma i drugih nerealnih obećanja. Jedva čekam nastavak, videla sam i predstavljanje brenda, zaista zvuči dobro.
    Nadam se da će proizvodi biti dostupni i na teritoriji naše zemlje u budućnosti.

    ReplyDelete
  3. Redovni sam posetilac sajta već duže vreme :).

    ReplyDelete
  4. Hvala Kosa na ovom odličnom intervjuu kao i gosp. Striboru koji je prava enciklopedija i znalac. Njegove knjige i članke doslovno gutamo!

    ReplyDelete
  5. Odlican intervjuu svaka cast

    ReplyDelete
  6. Bas bih mogla probati ovu kozmetiku, svidja mi se sto se zasniva na prirodnim sastojcima

    ReplyDelete
  7. Postovani,zaista odlicno,uzivao sam!Voleo bih da Dr.Stribor otvori neku skolu u Srbiji za aromaterapiju i prirodnu kozmetiku.Kod nas su sve sami ocajni pocetnici!

    ReplyDelete